در چه صورت فرد به سمعک نیاز دارد؟
نوشته شده توسط : حكيمه رزمي

 سمعک‌ها در درجه اول در بهبود شنوایی و درک گفتاری در افرادی که دچار کم شنوایی هستند و در نتیجه آسیب به سلول‌های حسی کوچک در گوش داخلی، سلول‌های مویی است، مفید می‌باشد. به این نوع کاهش شنوایی، کاهش شنوایی حسی  -عصبی گفته می‌شود. این آسیب می‌تواند در نتیجه بیماری، پیری یا آسیب ناشی از سر و صدا یا داروهای خاص ایجاد شود.

سمعک ارتعاشات صوتی ورودی به گوش را بزرگ‌تر می‌کند. سلول‌های موی زنده مانده ارتعاشات بزرگ‌تر را تشخیص داده و آنها را به سیگنال‌های عصبی منتقل شده به مغز تبدیل می‌کنند. هرچه آسیب به سلول‌های موی فرد بیشتر شود، کاهش شنوایی شدیدتر است و تقویت سمعک مورد نیاز برای جبران اختلاف بیشتر است. با این حال، محدودیت‌های عملی برای میزان تقویت سمعک‌ها وجود دارد.

اگر نتایج تست شنوایی (audiometry) فرد بیمار نشان دهنده کاهش شنوایی در دستگاه شنوایی باشد و کاهش شنوایی فعلی بیمار با دارو یا جراحی اصلاح نشود، سمعک معمولاً توصیه می‌شود. تقویت کننده صدا در کلینیک‌های شنوایی شناسی در سراسر کشور به صورت تخصصی به فروش می‌رود.

علاوه بر این، اگر گوش داخلی بیش از حد آسیب دیده باشد، حتی صداهای بلند به سیگنال‌های عصبی تبدیل نمی‌شوند. در این شرایط سمعک بی اثر است.





:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: